dinsdag, december 4

Scholendilemma

Nooit had ik gedacht dat Jona naar school sturen voor mij zo'n hersenbreker zou worden. Misschien had ik er nooit moeten over nadenken en hem gewoon, na de inschrijving zonder meer naar school moeten sturen zoals alle andere kindjes. En wie weet was het dan nog allemaal goed gelopen ook en had ik mezelf veel zorgen kunnen besparen. Maar misschien was het fout gegaan en dan zou ik mezelf tot in het oneindige zitten afvragen of het mijn schuld was.

Therefore heb ik besloten op voorhand alle opties deftig in overweging te nemen en bewust te kiezen. Als het dan alsnog fout loopt rest mij tenminste nog de zekerheid dat ik absoluut mijn best heb gedaan.

Ik heb momenteel drie opties:
1. Jona gaat naar de school waar hij ingeschreven is. Hij zal echter niet bij de juf zitten van de infodag, maar bij Meester Thijs in een nieuw klasje met enkel starters in januari. Voor de namiddag gaan beide klasdeuren open en mogen de peuters in beide klasjes spelen.

Positief: hij zou bij een man zitten, wat me wel aanspreekt
ze zitten maar met 15 (althans in de voormiddag)
hij zit met enkel starters en doordat hij een voorsprong heeft kan hij mogelijk het gevoel krijgen dat hij kan 'helpen' of dat hij meer weet wat zijn eigenwaarde omhoog kan krikken.

Minder: het klasje is momenteel nog geen klasje en dus nogal klein
Doordat hij bij starters zit zullen de activiteiten te makkelijk zijn en ook het aanwezige spelmateriaal is te eenvoudig.
doordat er enkel starters zijn, is er nog geen vaste structuur waar Jona eigenlijk wel nood aan heeft
Het is een grote school en dus heeel druk bij het afzetten en ophalen.

2. Jona gaat naar de school waar hij ingeschreven is. Maar ipv naar peuterklas gaat hij meteen naar de 1ste kleuterklas. In september kan hij ofwel nog een jaar 1ste kleuterklas doen of als het heel goed gaat meteen naar de 2de kleuter.

Positief: Het aanbod en de activiteiten zullen meer bij zijn verstandelijk niveau aansluiten
Het lokaal is ruim, met maar 19 kindjes
Er is al een stevige klasstructuur aanwezig
Doordat hij de enige nieuwkomer is en er dus niemand anders van streek zal zijn, is de kans groot dat Jona gewoon mee doet met de groep (hij is graag stoer)

Minder:Ik weet niet of Jona sociaal-emotioneel ver genoeg staat om bij de kleuters te passen (zijn klasgenootjes zijn dan immers allemaal al tussen 3,5 en 4 wat toch een groot verschil is)
Grote school, heel druk bij afzetten en ophalen.

3. Jona gaat naar een andere school. Een klein schooltje met een gemengd klasje waar peuters dus samen zitten met de eerste kleuters.

Positief: Jona kan werken op niveau van eerste kleuter, maar zit ook nog samen met peuters
Er is al een klasstructuur aanwezig
Het is er rustiger bij afzetten en ophalen, waardoor er makkelijker
contact met de juf kan gelegd worden.

Minder: Er is geen directie aanwezig, dus bij problemen moet ik ergens anders heen.
Het loopt maar tot het 2de leerjaar, dus daarna moet ik zowiezo van school
veranderen en eventuele vriendschappen misschien uiteenhalen
Ik heb enkele bedenkingen over de veiligheid. De gebouwen werden vroeger
voor van alles en nog wat gebruikt (onder andere fuiven) en alhoewel me
verzekerd werd dat de kinderen er niet weg kunnen heb ik daar nog zo mijn
twijfels over.


Na deze week zijn er nog twee weken school... In die tijd moet ik dus zien te kiezen tussen Jona een peuter onder peuters te laten zijn met kans op onderpresteren en verveling, Jona een peuter onder kleuters laten zijn met de kans op 'te jong zijn' qua gedrag of Jona in een gemegde klas met een twijfel over veiligheid en toekomstige vriendschappen.

1 opmerking:

Katrien zei

Moeilijk idd.
Ik zou (met die informatie) kiezen voor optie 3.
Ik zou me geen kleuterschool kunnen voorstellen waar de veiligheid niet in orde is.
Directie heb je mijn insziens niet zo dikwijls nodig en dan is er nog de telefoon ;)
Kinderen zijn flexibel in vriendschappen. Bij een overstap van kleuter naar lager moet dat denk ik perfect kunnen en valt dat ook te kaderen.

Benieuwd wat jij zal kiezen. Succes alvast! ;)