dinsdag, november 3

nachtelijk droog zijn

Deze mama heeft het over zindelijk zijn/worden 'snachts. Zelf zijn we zelf dus ook nog steeds niet uit de pampers, want Jona (nu dus 4énhalf) is bijlange niet zindelijk 'snachts.

Ooit heeft hij het nochtans eens drie weken droog gehouden en toen was het plots voorbij. Hij slaapt met een pamper en die is steeds doornat. Soms zelf zó nat dat hij zelf en zijn lakens ook gewoon nat zijn.

Ik heb hem er wel van verdacht gewoon lui te zijn (als in te lui om uit bed te komen om te plassen) en dus sliep hij deze zomer gedurende 2 maand gewoon in zijn blootje, maar élke dag stond hij kletsnat op. Hij werd zelf niet wakker van het plassen en heeft me 'snachts nooit geroepen.

Hem wakker maken zo rond 23u heb ik ook geprobeerd, maar dat bleek gewoon onmogelijk. Met geen stokken wakker te krijgen. Nochtans weet ik dat hij 'snachts niet altijd zo goed slaapt en regelmatig wakker ligt. Je zou dus toch denken dat ie dan wel even kan gaan plassen. Maar neeeeee.

Dat Luca intussen gewoon al meer dan een half jaar (want die was zelf als baby haast droog 'snachts) pamperloos slaapt stoort hem niet. Integendeel, het is Luca die dan ook een pamper wil om net als grote broer te doen.

Ik weet dus nog steeds of hij in bed plast uit luiheid of in zijn slaap. Ik weet wel dat het hem absoluut niet stoort om in het natte bed te blijven liggen nadat hij 'smorgens al een half uur wakker is. Dat gegeven doet me nogal vrezen dat het zindelijk worden 'snachts weer eens een werkje van lange adem zal worden.

7 opmerkingen:

Tamara zei

Vreemd en onopvallend dat hij het zelf niet erg lijkt te vinden. Dan is het inderdaad niet makkelijk om hem aan te moedigen, denk ik.

Hopelijk brengt tijd raad?

Anoniem zei

ik ben erg blij met die openbaringen over dat zindelijkheidsgedoe 's nachts, want ik heb ook niet het gevoel dat dat hier vanzelf zal gaan

Miet Ooms zei

Lennert is 's nachts nat geweest (= elke nacht met pamper, en vaak toch lakens nat) tot kort voor zijn 8ste verjaardag. En dat is opgelost geraakt met medicatie en een plaswekker. Maak je geen illusies, die medicatie en plaswekker schrijft een uroloog pas vanaf 7 jaar voor, omdat ze pas vanaf dan worden terugbetaald. En zonder die terugbetaling zou het echt een dure grap zijn, hoor. Ik geloof er niks van dat dat luiheid is, als je wakker wordt van de nattigheid, kan dat toch geen aangenaam gevoel zijn? Lennert sliep gewoon te vast + zijn blaas was te klein. Hij heeft ook plastraining moeten volgen om die blaasinhoud wat te vergroten.

. zei

@Miet, hij vindt het blijkbaar ook geen onaangenaam gevoel. Want het is al gebeurd dat ik ze ga oproepen 'smorgens en dat Jona al wakker is en dan pas na 10 minuten langs zijn neus weg zegt van 'oh ja, mijn bed is nat' terwijl hij gewoon rustig in de nattigheid blijft liggen. Maar hij had als peuter ook helemaal geen probleem met natte broeken, bleef daar ook gewoon mee lopen zonder er wat van te zeggen.

biomama zei

was overdag zindelijk maken ook moeilijk? ik heb er hier ook zo eentje rondlopen die het maar niet kan schelen dat hij een natte broek heeft

. zei

@biomama, hij was al met 2,5 in staat om te voelen dat hij moest plassen en ook zelfstandig te gaan. Hij was dan ook droog op school, maar heeft nog een jaar lang thuis élke dag minstens 1, meestal 2 tot 3 natte broeken gehad. Omdat hij het niet erg vond nat te zijn, omdat hij zijn spel niet wou onderbreken enz. Hij is nu nog regelmatig te laat zodat zijn onderbroek al nat is.

Anoniem zei

Bedankt voor de interessante informatie