zaterdag, oktober 10

Ik kan me zo druk maken

om 'kleine' dingen dus. Volgens andere mensen dan. Want ik maak me heus niet zo gauw druk, maar ALS ik me ergens over opwindt laat het me gewoon niet meer los.

En dit keer maak ik me ongelooflijk druk over dat 'mens' wat gistervoormiddag college gaf over hoogbegaafdheid. Werkzaam in een 'expertisecentrum*' nota bene en samenhangend van kletspraat en overroepen algemeenheden.

Zo beweerde ze dat ze meteen al wist of een kind hoogbegaafd was bij de eerste aanblik oftewel 'als de ouders zeggen dat ze goed kunnen praten zal het wel niks zijn'. Of wat dacht je dan van een volledig verbod tegen versnellen vanwege de, jaja daar heb je ze, sociaal-emotionele ontwikkeling die toch wel gemiddeld of zelf achter loopt bij hoogbegaafde kinderen.

Of ze dat dan konden testen, die sociaal-emotionele evolutie, vroeg ik aan deze vrouw die me toen al redelijk begon te irriteren. Het antwoord was, zoals verwacht, negatief. En dus vroeg ik haar hoe ze dan kon beweren dat deze sociaal-emotionele (die trouwens ook gewoon twee totaal verschillende dingen zijn, maar dat weet deze mevrouw ook nog niet) ontwikkeling gemiddeld zou verlopen als het niet te testen viel.

Haar antwoord was even lachwekkend als frustrerend. 'We observeren de kinderen in hun klas, vergelijken ze met leeftijdsgenoten en gebruiken ons gezond verstand'. Nu, dat verstand van haar lijkt me toch niet zo gezond als ze niet kan bedenken dat een vastgelopen hoogbegaafd kind hoegenaamd niet vergeleken kan worden met klasgenootjes van dezelfde leeftijd. --En ouders van versnelde (voorheen vastgelopen en sociaal-emotioneel zwak geachtte) kinderen vertellen meestal dat hun kinderen pas openbloeien na de versnelling en dat dus naderhand pas blijkt dat er eigenlijk geen sprake was van enige achterstand.

Terwijl ik toen al zowat op ontploffen stond ging ze doodleuk verder met nog meer uit de lucht gegrepen 'feiten'. Zoals dat het zinloos was een kleuter naar het 1ste leerjaar te versnellen, want dat de fijne motoriek voor de leeftijd van 5,5 simpelweg NOOIT het verstand kan evenaren en dat kinderen van 4 dus ook nooit zouden kunnen leren schrijven.

Niet alleen ken ik een handvol kinderen die tussen 4 en 5 versneld naar het eerste gingen zonder noemenswaardige problemen. Ik zit zelf ook met een kind van 4 wiens fijne motoriek getest is en uitkwam op ZES-en-HALF. Maar goed, ok, wat weet ik daar nu van? IK werk immers niet in een expertisecentrum. Als ze maar niet denkt dat ik haar waarheden zal neerpennen op het examen.

Ik denk dat ik voor dit vak nog liever buis dan mee te gaan in die mevrouw haar illusies.

7 opmerkingen:

Katrien zei

En als mensen nu dat expertisecentrum door google halen, zal de madam haar centrum niet geheel vollopen waarschijnlijk. :D

Doet me een beetje denken aan sommige van mijn lectoren tijdens de opleiding kleuteronderwijs. Mensen die ons gingen wijsmaken hoe we dingen moesten aanpakken, zonder kennis ter zake of "terreinervaring". Dan zaten wij ook met onze ogen te rollen!

Anoniem zei

hmmmm...
het nadeel van studeren is dat je sommigen hun visie moet "overnemen" (al is het maar voor het examen)
jammer dat het zo tegenviel, ik kan me voorstellen dat je wel wat uitkeek naar die lessen.

Sabine Sypré zei

Amai, da's straf. Die heeft er duidelijk geen kaas van gegeten. Ze mogen ze eens naar ons sturen!

inge zei

ervaringsdeskundige mensen hebben we nodig. geen mensen met een papiertje.

maak je er maar niet druk om. win je niets mee..

Willem de Boer zei

Zo herkenbaar! Die geleerde mijnheren en mevrouwen transplanteren hun veronderstellingen over "normaal" begaafden 1-op-1 op hoogbegaafden zonder echt te begrijpen dat het zo niet werkt, omdat hoogbegaafden (ook sociaal-emotioneel) heel anders in elkaar zitten!

Nicole zei

De mevrouw heeft duidelijk iets in je geraakt!

Anoniem zei

Ze zouden beter eens vragen aan een hoogbegaafde volwassenne hoe hij zijn kindertijd beleefde

hoe wil je ook sociaal zijn als iedereen rond jou dingen doet waar je het nut niet van inziet

domme liedjes zingen, dingen kleuren die normaal andere kleuren hebben, knippen en plakken pff, en als je dat goed doet krijg je een ster... wat ben je daar nu mee met al die kwak

van je weet wel wie :)