maandag, mei 18

lezen

Jona's leesontwikkeling is zo één van die dingen die ik best boeiend vind om mee te maken. Hij begint stilaan de synthese onder de knie te krijgen en 'leest' ook mee wanneer ik voorlees (ik moet dan mijn vinger de woorden aanwijzen terwijl ik lees).

Zo nu en dan onderbreekt hij me. Wanneer ik iets lees wat er niet staat of een stiekem een stukje probeer over te slaan (dit zijn boekjes uit de bib, hij heeft ze dus niet gewoon van buiten geleerd, maar is sterk in het nagaan of de klanken die ik uitspreek overeenkomen met de letters/woorden die hij ziet staan.)

Gisteren kwam hij bij me met 'kijk! de aap noemt 'rek' eh mama!' en op één van de flapjes van het boek stond 'trek'. En die avond sprak hij me ook nog aan over het woordje 'bad' dat hij ergens ontcijferd had en hij vroeg zich af waarom er geen 't' stond op het eind.

Ik vind het best spannend eigenlijk en ik ben ook wel nieuwsgierig. Nieuwsgierig om te weten hoe lang het zou duren eer hij echt kan 'lezen' (zoals een avi1-boekje). Ik vermoed eigenlijk dat het nog best een jaar kan duren vermits hij geen gestructureerde methode heeft om op terug te vallen. Bovendien gaat hij hier ook gewoon top-down te werk en heeft hij om één of andere reden een hekel aan typische startwoordjes (lees mkm-woordjes), maar haalt hij er altijd specialkes uit.

1 opmerking:

inge zei

toch is het heel wat hoor. ik vind het al super dat Kleuter overal nu getallen leest (herkent) en letters, en soms samenvoegingen en een enkel woord.

leuke tijd dit hè =)