AHA! Er bestaat een naam voor Jona's rare denkwerk.
Top-down leren oftewel beginnen vanuit het groter geheel of eindresultaat en dat dan zelf in stukjes opdelen om zo terug te keren naar het begin. (of waar de meerderheid van de mensen dus mee begint).
Vandaar dat hij dus wel al inzicht heeft in hoeveelheden, dat je dingen kan tellen en dat hij wel cijfers kan lezen, maar het allersimpelste --de getalrij opzeggen-- niet kan. Wat voor de meeste kindjes de eerste stap is, is voor top-down leerders (is dat een woord???) de laatste stap.
Ook zijn manier van omgaan met 'lezen' lijkt op die manier te verlopen. Hij vertrekt immers vanuit het volledige woord en haalt daar dan letters uit die hij dan in andere woorden ook zoekt. Ipv eerst letters te leren en dan pas woorden te maken.
In zijn taal merk je dat ook. Ik heb het altijd gedacht en het blijkt nog te kloppen ook. Jona ging van meet af aan voor zoveeeeel mogelijk woorden en zo snel mogelijk zinnen maken en het is pas nadat hij al geruime tijd zinnen kon maken dat hij begon te werken aan zijn uitspraak en verstaanbaar begon te worden. Eerst dus het geheel, later de détails.
Top-down dus, wat je niet allemaal leert via google.
*mensen zoals ikzelf, die gewoon in stapjes van makkelijk naar moeilijk leren zijn trouwens bottum-up studenten. Zo weet u dat ook alweer.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
5 opmerkingen:
Tof dat er weer enkele 'Jona-puzzelstukjes' in elkaar passen. Klinkt idd logisch, maar je moet het maar weten eh.
Ahja, heb dit ooit nog geleerd, in een ver verleden toen ik nog psychologie studeerde.
Amai je moet er maar opkomen...
In een ver verleden heb ik dat ook geleerd, maar ik zou er niet opgekomen zijn dat aan Jona te linken.
Proficiat voor Jennifer!! ;-)
weer wat geleerd !
papa:
Ik leer het best een cursus vanaf constructie naar onderbouw naar zinnen
probleemoplossing gaat het best vanaf resultaat, zoeken naar gelijkenissen en combineren van oude en nieuwe methodes
of in photoshop: dat is het resultaat hoe doe je dat nu :)
Een reactie posten