dinsdag, september 9

Vermogen om te tellen lijkt aangeboren

Vermogen om te tellen lijkt aangeboren

20 August, 2008
AMSTERDAM - Je hoeft geen getallen te leren om te kunnen tellen. Dat blijkt uit een Britse studie naar de wiskundige prestaties van Aboriginal-kinderen die alleen woorden kennen voor de hoeveelheden ‘één’, ‘twee’ en ‘veel’.

De onderzoekers van het University College in Londen waren benieuwd of de kinderen van inheemse Australische stammen ondanks hun beperkte taal de betekenis van grote hoeveelheden begrepen.

Tijdens hun experimenten legden ze bijvoorbeeld vijf muntjes op tafel. Daarna bedekten ze de muntjes en vroegen ze de kinderen om zelf een even grote hoeveelheid munten neer te leggen. Dat bleek geen enkel probleem voor de proefpersonen, die vier tot zeven jaar oud waren.

Relatie

Het onderzoek vond plaats, omdat sommige wetenschappers geloven dat er een relatie bestaat tussen taal en wiskundig vermogen van mensen. Als iemand het woord ‘vijf ‘ niet kent, kan diegene ook geen vijf voorwerpen tellen in gedachten, zo luidt hun theorie.

Die stelling is op zich aannemelijk. Zo is het voor de meeste mensen erg moeilijk om in één oogopslag (dus zonder getallen te gebruiken) te bepalen welk aantal groter is: XXXXXXX of XXXXXXXXX.


Nu, en dan ging ik ervan uit dat wetenschappers ontzettend intelligente mensen zijn. En waarschijnlijk zijn ze dat ook wel, maar dat ze er echt vanuit gingen dat mensen geen hoeveelheden zouden kunnen naleggen omdat ze er geen woorden voor hebben vind ik toch wel héél gek.

Mijn kinderen konden zelf als baby (ouder dan een half jaar wel)het verschil zien tussen één en meer dan één (zonder het woord één te kennen). Rond een jaar snapten ze het verschil tussen volledig en niet volledig (je moest van dan af niet meer met een hàlf koekje aankomen) en Luca snapt intussen al wel het verschil tussen twee (past in beide handen) en drie (ook nog ééntje in de mond) en meer dan drie. Welk kind zal niet naar de schaal met het meeste snoepjes springen ook al kennen ze de getallen of zelf de woorden 'meer' niet?

Het is misschien wel net omdat die Aboriginalkindjes geen woorden hebben om te tellen dat ze veel beter op zicht kunnen schatten. Jona kon immers perfect hoeveelheden tot 5 schatten voor hij kon tellen, terwijl hij nu (zelf voor hoeveelheden tot 3) telkens alles 1 per 1 natelt.

En als je bedenkt dat zelf apen en olifanten en weet ik nog welke dieren kunnen 'tellen' (oftewel schatten op zicht of aangeven waar er 'meer' zijn), dan is het toch al te gek dat wetenschappers er van uit gingen dat mensen daar niet toe in staat zouden zijn.

Wat betreft de XXXXXXX of XXXXXXXXX Zouden er echt zoveel mensen zijn die niet op zicht kunnen zien waar er meer kruisjes staan?

Geen opmerkingen: