vrijdag, september 19

Onthaastte schooldag

Uit het programma van Groen!:

"...In de schooldag van Marc De Bel bestaat de breuklijn tussen het leren, het wachten tot men wordt opgehaald en de buitenschoolse activiteiten niet. Alle kinderen kunnen al hun talenten gebruiken op school tijdens de onthaaste schooldag. De kinderen worden niet van de school naar de kinderopvang en van de kinderopvang naar de buitenschoolse activiteit gebracht. De kinderopvang en de buitenschoolse activiteit worden naar het kind gebracht.

Die onthaaste lagere schooldag begint om acht uur ’s morgens en loopt tot 18.00 uur ouders die dit willen kunnen hun kind een uur later brengen of een uur vroeger ophalen.

Per klas zijn twee leerkrachten verantwoordelijk, één leerkracht start om 8 uur ‘s morgens en werkt tot 15.00 uur, de andere leerkracht start om 13.00 uur en is present tot 18.00 uur.

Binnen deze periode wisselen lessen rekenen zich af met keuze activiteiten, muziek, tekenen, toneel…worden ruime ravotpauzes ingebouwd, wordt er aan sport gedaan over de individuele klassen heen net zoals in de sportclub.

Kinderen die leerachterstand oplopen of onze taal niet echt machtig zijn worden extra begeleid…

Uit praktijkervaring in Antwerpen blijkt dat allochtone kinderen of kinderen uit een lager sociale klasse anders spelen. Ze spelen met kant en klaar dingen, geweren, poppen… en hebben zelden constructief speelgoed. Laat nu precies het maken van puzzels, het bouwen van Lego of Mecano torens helpen om ook de schoolse vraagstukken op te lossen. Ook voor lagere schoolkinderen is spelen dus nog belangrijk.

Groen! gaat tijdens de debatten in aanloop naar het horizoncongres van november het voorstel van de onthaaste lagere schooldag verder uitwerken en nodigt iedereen die betrokken is bij onderwijs, kinderopvang of buitenschoolse activiteiten uit om mee na te denken over de onthaaste schooldag.

Mieke Vogels
Partijvoorzitter Groen!**


Ik kom er niet achter of ze het nu hebben over één dag per week of als ze dit systeem echt dagelijks zouden willen toepassen. Eén dag per week zou ik eigenlijk best nog een goed idee vinden. Het geeft kinderen dan inderdaad de kans op één of andere keuze-activiteit die anders na school moet gebeuren en waarvoor dikwijls centen, noch tijd (vanwege de ouders) is. En ik denk dat kinderen zo één speciale dag in de week met allerlei 'in-betweens' ook best leuk zouden vinden. Al vind ik dan dat tot 17u al meer dan voldoende is.

In het geval Mieke Vogels dit idee over de hele week wil doortrekken ga ik voor NEE! MIJN kindjes wil IK nog steeds zelf opvoeden en dat kan (ik) niet met pakweg 2 uurtjes die dan dagelijks nog overblijven. En ik denk ook niet kinderen dat zelf nog fijn zouden vinden. School blijft school, ook al organiseren ze het dan anders.

**volledig artikel HIER

2 opmerkingen:

Anoniem zei

och, alles wat centen KOST wordt toch niet doorgevoerd denk ik dan...
dat extra ravotten en spelen zie ik wel zitten, maar het hele systeem lijkt me onbekend en dat is toch nog een beetje onbemind ;-)

Anoniem zei

Ik begrijp vanwaar het idee komt, maar nee, ik wil niet dat mijn kinderen zó lang op school (zullen) zitten per dag...