Gisteren was er gééén kermis, wegens euhm 'slecht' gedrag.
Vandaag heeft hij heel hard zijn best gedaan om flink te zijn en dus gingen we wél. Maar extreem goed voorbereid dit keer.
We maakten thuis een lijstje en dat zag er zo uit:
1. Op de eend zitten
2. Op de draak zitten
3. op de gele auto zitten
4. Op de helicopter zitten
5. Eendjes vangen
6. 2 keer samen met Luca op een molentje
7. Popcorn halen en dan naar huis
Jona kan nog niet lezen en dus stonden er overal tekeningetje bij natuurlijk :)
Vervolgens de afspraken:
- Niet roepen
- Niet boos worden
- Niet weglopen
en om dat laatste te vergemakkelijken moest hij een sjaal vasthouden. Lang genoeg om te kunnen huppelen, gek doen enz. maar toch houvast zodat hij niet te ver weg kan.
Het ging wonderwel. We liepen het lijstje af, schrapten, aten rustig popcorn en gingen naar huis. Zomaar, zonder meer. De sjaal heb ik wel meerdere keren terug in zijn handen moeten stoppen, want dat was toch nog wel even wennen. Maar vanaf nu zal de sjaal aan de buggy blijven, want het is toch een stuk practischer en prettiger dan handjes geven of de buggy vasthouden. (Jona haat die dingen, want dan heeft hij geen bewegingsvrijheid--kan niet huppelen en zo).
En oh ja, bij de eendjes koos hij weeral 'stoer'. Een helicopter met action man erbij...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Jona heeft echt wel nood aan structuur en overzicht in zijn hoofdje eh.
Goed van je dat je via duidelijke afspraken en schemaatjes hierop inspeelt! Het maakt het voor jou ook wel een pak aangenamer.
Jaja, kalendertjes, papiertjes, afspraken. Ik wordt er nog heel goed in :)
Hij is wel al veel flexibeler geworden hoor, maar soms is het gewoon toch even nodig om 'strak' te werken.
spijtig dat ik geen militair ben zoals bompa
dan zou het wel makkelijker zijn structuur en regels in het normale leven te brengen
Waar kennen we dit van?! Picto's, weekschema's en een touw als hele duidelijke grens hoe ver hij kan gaan. GOED BEZIG!
http://www.sclera.be/ voor heel veel picto's, ik heb er al veel mama's mee geholpen. Veel kinderen hebben baat bij visuele ondersteuning bij een opdracht. De juf gebruikt de pictos' ook in de klas en op de speelplaats hangen er gedrags-picto's "wat in geval van ruzie"
Overstructureren helpt om hun losser te krijgen, ook al gemerkt. Maar het blijft schommelen van meer structuur naar losser naar weer meer structuur.
ik lees nog verder naar beneden ;o)
Een reactie posten