maandag, augustus 13

Zeer Intelligent?


Mijn broer kwam me gisteren vertellen dat hij 30 op 33 scoorde voor de Mensa prétest en dus 70% kans had om te slagen voor de echte test die bepaalt of je al dan niet tot mensa mag toetreden. (Mensa behartigt de belangen van zeer intelligente mensen zoals ze het zelf uitdrukken).

Uit nieuwsgierigheid nam ik dezelfde pretest dan ook eens af. Raprap (je hebt 20 minuten) met Jona naast me, de tv op de achtergrond en de hond die met de bal wil spelen. Niet de ideale omstandigheden om je optimaal te concentreren dus.

Toch scoor ik goed.

"Bedankt voor het deelnemen aan de pretest van Mensa België.

U heeft 29 van de 33 vragen correct beantwoord.
Dit stemt ongeveer overeen met een kans van 67% om in de
eigenlijke toelatingstest van Mensa te slagen."

Hmmmm...
Even relativeren
Voor de echte toelatingstest moet je haast 40 euro betalen en waarschijnlijk hebben ze er dus alle belang bij zoveel mogelijk mensen te testen. Dus met een relatief eenvoudige pretest zullen veel mensen in hun ego gestreeld zijn en zich ook aan de echte test wagen.

Maar de echte test duurt enkele uren ipv 20 minuten en om daadwerkelijk bij Mensa te mogen toetreden moet je in het 98ste percentiel scoren of hoger. Mezelf kennende zijn de kansen dat ik ooit zover zou raken heel wat kleiner dan 67%. Ook al zouden alle vragen van hetzelfde niveau zijn als de pretest en zouden de afleidende factoren van zoëven er niet zijn, dan nog zou ik me niet 'enkele uren' kunnen concentreren.

Nee, mijn niveau reikt niet tot dat van de mensaleden. Ik ben niet zeeeer intelligent, maar met 'gewoon intelligent' ben ik ook meer dan tevreden :)

2 opmerkingen:

Unknown zei

ik kan helemaal niet akkoord gaan met een aantal zaken in je bericht. Ten eerste kost de mensatest 30 euro dus zo'n 25 procent goedkoper. Ten tweede is de pretest representatief wat betreft de moeilijkheid van de echte test . De slaagkans die je krijgt is dus reeel. Ten slotte is het helemaal niet zo dat wij massaal testen afnemen uit geldgewin, een simpel bezoek op onze site waarop de testen vermeld zijn bewijst dit wel me dunkt.
peter de ridder
mensa be
tests antwerpen

. zei

Dat heb ik intussen begrepen door het bezoeken van hiq en zo meer :) Sorry voor het verdacht maken van 'geldklopperij' dus.

Wat de moeilijkheid van de test betreft. Die vond ik niet zo moeilijk (zonder kinderen rondom mij had ik makkelijk een paar punten meer) en dat verbaast me dus wel. Toch denk ik niet dat de slaagkans daardoor ook reeël is.

Want enkel en alleen al de tijdsduur van de echte test zou ervoor zorgen dat ik niet goed zou scoren. En daardoor schat ik mijn kansen dus ook een pak lager in dan die 67%.